Tuesday, November 20, 2012

Bonglai-pohon herba tradisional, penawar batu karang!

Pokok Bonglai

Beberapa minggu lepas, aku ada muat-naik gambar pohon herba -BONGLAI dalam instagram. Mungkin ramai tidak begitu kenal dengan pohon herba ini kerana kebanyakannya tidak mengetahui kegunaan herba ini.

Aku agak beruntung kerana pengalaman ayahanda aku sebagai pengamal perubatan tradisional, dapatlah mengetahui sedikit sebanyak kelebihan tumbuhan ini. 

Sekali tengok gambar di atas itu, pasti yang ramai akan sebut ini halia. Pohon bonglai ini memang serupa macam halia dari segi bentuk daun yang tirus panjang dan bentuk batang daun yang memanjang tetapi bagi bonglai ia bersaiz agak besar berbanding halia.

Isi halia berwarna putih kehijauan (betulkan aku kalau silap tafsiran warna isi) manakala isi bonglai terbahagi kepada dua jenis, tak taulah kalau ada lagi spesis lain bonglai. Warna isi bonglai ada dua jenis iaitu yang berwarna kuning dan putih. Selalunya isi bonglai warna kuning yang digunakan oleh pengamal perubatan tradisional kerana baunya yang lebih tajam dan menghasilkan air yang lebih pekat berbanding yang putih.

Secara saintifik, aku tak dapatlah nak nyatakan sebab memang tak tahu dari segi nama saintifiknya dan kandungan kimia yang terdapat dalam isi bonglai. Tetapi secara biasa dan pengalaman, bonglai berangin macam halia tapi lebih kuat daripada halia.

Kegunaan

Berdasarkan pengalaman ciput aku, bonglai berkesan untuk mengubati dan mengurangkan kesan penyakit seperti angin ahmar, kencing manis, lelah, sengugut dan darah tinggi. Untuk menghasilkan dos atau ubat, bonglai akan dicampur dengan lain-lain herba seperti jerangau, cekor, lada putih atau beberapa  herba yang jarang manusia zaman moden ni kenal.

Ayahanda aku ada satu resepi ubat yang mengandungi 11 jenis herba termasuklah bonglai. Memang berkesan untuk penyakit-penyakit macam kencing manis, darah tinggi, angin ahmar dan paling menarik adalah penawar penyakit batu karang. Ubat 11 jenis ini juga sesuai untuk wanita-wanita lepas bersalin untuk membuang angin dan membersihkan saluran peranakan.

Selalunya ayahanda aku akan membuat bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dan doa bagi 'meningkatkan' keberkesanan potion herba ini.Yang utama adalah keyakinan kepada Ilahi untuk sembuh. Allah swt menurunkan tumbuhan-tumbuhan ini ke dunia untuk kegunaan manusia bagi kesejahteraan hidup.

Sebenarnya bonglai banyak ditanam di kampung-kampung cuma ramai tak kenal herba ini. Mungkin orang-orang tua yang sedia ada jarang menggunakannya dalam harian. 

Jangan terkejut, di Pasar Chow Kit Kg Baru KL ada menjual banyak bonglai. Cuma harganya agak mahal tetapi bagi yang 'pandai' dan arif tentang herba ini langkah kanan mungkin dapat murah.

Herba seperti bonglai ini agak terpinggir daripada pengetahuan umum masyarakat Melayu kini, hanya segelintir yang kenal dan mengetahui kegunaannya.



No comments: