Thursday, November 29, 2012

Nombor 13: angka petaka?

Aku agak kurang mempercayai bahawa angka 13 itu membawa maksud petaka. Perbetulkan tulisan ini jika aku salah-bahawa masyarakat Cina amat sensitif dengan angka 13 yang membawa maksud petaka atau 'suwey'. 

Aku tidak mahu menyentuh kepercayaan masyarakat lain kerana jika silap menulis akan timbul perselisihan pandangan yang kritikal.

Seolah-olah kebetulan pulak, Tragedi Berdarah 13 Mei 1969 jatuh pada angka tersebut. Ada pandangan yang menyebut kejadian itu berlaku pada angka yang dipercayai membawa kemusnahan. Namun, pada aku itu semua telah dirancang dengan teliti oleh pakar-pakar strategis politik Umno ketika itu. Kelihatan dengan sengaja tarikh itu dipilih agar menampakkan betapa 'petaka' nya kejadian itu berlaku. Aku tak mahu ulas lanjut tentang ini.

Aku kongsikan sedikit pengetahuan yang diajar dan disampaikan oleh ayahanda aku. 

Puak pemuja syaitan atau freemason atau illuminati mengulangi sejarah sihir kegelapan zaman Nabi Musa A.S. Zaman tersebut amalan sihir berleluasa dan menjadi kepercayaan kuat masyarakat zaman itu. Maka atas sebab itu Allah SWT mengutuskan Nabi Musa untuk melawan amalan-amalan kufur melalui sihir.

Antara yang diselewengkan oleh pengamal-pengamal sihir waktu itu adalah 'menterbalikkan' (inverted) peranan Pentagram atau Bintang Bucu Lima menjadi tapak memuja dan menyeru segala syaitan dan jin kafir atas tujuan-tujuan tertentu.

Sebenarnya, pentagram ini mempunyai kalimah-kalimah suci Ilahi yang berfungsi sebagai Perisai Keselamatan atau Wafaq Pendinding. Malah pada satu-satu masa, pentagram berperanan sebagai pembendung dan perangkap makhluk-makhluk halus. Kalau yang mengetahui akan ilmu sufi atau kewalian, faham akan peranan pentagram sebagaimana yang aku nyatakan ini. 

Tiap-tiap lima bucu itu akan terkandung huruf-huruf seperti kaf, ha, ya, ain & sod dan diperkuatkan lagi dengan ha, mim, ain, sin, kof. Maka ketika hendak membentuk bintang tersebut, tiap-tiap bucu itu akan disebut dengan huruf-huruf ini. Kemudian bulatan penuh menutup bintang lima bucu tersebut dengan ayat samada kaf 40, ayat pembakar jin ifrit dan sebagainya asalkan yakin kerana Allah swt.

Aku dah lari tajuk sebenarnya ni....berbalik kepada angka 13 tadi.

Sedikit aku kongsikan pengetahuan ciput ni. Dalam solat, ada 13 rukun. Dalam tubuh manusia, ada 13 sendi. Aku merujuk kepada pepatah ilmu yang berbunyi; SOLAT ADALAH TIANG AGAMA. Ada lagi pepatah daripada teromba Negeri Sembilan; ADAT BERSENDI HUKUM, HUKUM BERSENDI KITABULLAH. (perbetulkan sekiranya salah)

Maka angka 13 itu secara hakikat dan zahirnya memberi bayangan bahawa kita (buat yang muslim) mendirikan solat adalah untuk diri semata-mata kerana Allah swt. Jika kita meninggalkan solat dan mengabaikannya, ia umpama kita mengabaikan tubuh kita sendiri. 

Sendi-sendi tulang yang 13 dalam tubuh ini menjadi asas berdirinya tubuh badan manusia. Tanpa sendi-sendi ini, mungkin kita tidak digelar sebagai manusia, mungkin menjadi seperti ikan atau sotong atau seperti ular. Memang benar dalam ular ada tulang, namun haiwan ini tidak mempunyai sendi sebagaimana manusia yang Allah SWT jadikan untuk berdiri tegak seperti huruf Alif. 

Wallahualam...pada aku, angka 13 adalah rahsia pada tubuh manusia. Keistimewaan yang Allah SWT anugerahkan kepada manusia sebagai makhluk yang mulia.

No comments: