Monday, June 24, 2013

Gig Reaping Death-Volume One: Review Ringkas


Agak lama juga Farasu tidak mendapat peluang membuat persembahan di dalam ibukota Kuala Lumpur. Kali terakhir kami membuat persembahan di tengah-tengah bandaraya ini (spesifik di Bukit Bintang) adalah pada tahun 2005 dulu di Donington Pub, Jalan Sultan Ismail. 

Sabtu kelmarin (22 Jun 2013) kami diberi peluang untuk tampil dalam gig 'Reaping Death-volume one' yang berlangsung di Alt HQ Fahrenheit 88, Jalan Bukit Bintang, KL. Ada sembilan band metal yang terlibat membuat persembahan pada hari itu.

Kami tiba di venue gig sekitar jam 7.30 malam gara-gara kesesakan lalu-lintas di sepanjang jalan utama di Bukit Bintang. Secara peribadi, aku kali pertama jejak kaki di pusat membeli-belah Fahrenheit. Agak padat kawasan tersebut dengan orang ramai termasuklah pelancong-pelancong Arab yang dilihat 'menguasai' wilayah suka-ria ini. Syukur juga Himpunan Blackout 505 di Padang Merbok tidak dilanda gelombang ala-Bersih dan laluan keluar masuk ke KL lancar dan tidak ada sebarang sekatan oleh pihak polis.

Jutaan terima kasih buat penganjur iaitu ALT HQ yang sudi menjemput Farasu untuk turut sama menghuru-harakan pentas persembahan. Lokasi gig dikira strategik dan menarik kerana ia benar-benar terletak di kawasan suka-ria utama KL di Bukit Bintang. Mengapa aku menyebut kawasan suka-ria? Kawasan ini mempunyai pelbagai perkara suka-ria dari segi pusat membeli-belah, tempat makan-minum, hotel bajet yang pelbagai warna, pusat urut dan pelacuran, tempat melepak dan berpeleseran termasuklah venue gig ini!

Venue gig memang sesuai sangat untuk penganjuran gig. Kalau maksima kapisiti boleh memuatkan 200 orang sampai belakang dinding! Ada pentas yang aku kira selesa dari segi kapisiti dan ketinggian. Kegarangan dan 'kegelapan' venue sudah sesuai untuk gig metal!

Persembahan
Ikhlas bicara aku hanya menonton persembahan beberapa band sahaja iaitu Incries, Imperial dan Goresluts. Selebihnya tak berkesempatan dan tak dapatlah aku nak ulas persembahan mereka.

Incries
Sound amp kedua-dua gitaris band ini agak maksimum gain sehingga menenggelamkan sound drum. Ini agak sedikit mencacatkan keseimbangan muzik secara keseluruhan. Akan tetapi lagu-lagu mereka agak bagus dan agresif. Konsep melodic death Incries ada bau-bau Dark Tranquility dan Inflames. Aku suka melihat sikap vokalis Incries yang melontarkan suara dengan penuh perasaan walaupun lepas habis menyanyi beliau seorang yang cool. Sesuailah dengan jiwa muda dan konsep muzik mereka. 

Imperial
Ini adalah kali kedua aku mendengar dan menonton persembahan Imperial. Kali pertama aku dengar dan lihat semasa gig di Penny Lane Studio. 

Masalah sama turut dilalui oleh band ini apabila sound kedua-dua gitaris maksimum gain! Ia telah menenggelamkan sound drum secara keseluruhan. Hanya bunyi cymbals dan ketukan drum sahaja yang dapat didengar. Aku berpendapat sound keyboard juga berada paras maksimum gain kerana agak terkedepan bunyinya.

Imperial menampilkan konsep melodic black metal. Boleh tahan jugalah lagu-lagu Imperial yang melodic panjang dengan banyak part penceritaan. Ia ibarat penceritaan peperangan dunia kegelapan yang bermula dengan 'turunnya dewata dan jin' dari langit menuju ke dunia. Kemudian peperangan itu menjadi epik kegelapan di permukaan bumi. 

Goresluts
Band ini aku anggap sangat agresif dan macam melantun-lantun dengan aksi-aksi pentas mereka. Muzik Goresluts ini boleh dikira sebagai asimilasi grindcore, death dan emo.kakakakkaka...ini takrifan ikut pendengaran aku je...

Crowd layan habis persembahan Goresluts sampai ada respon daripada seorang crowd-sudah terpancut sudah terpancut...kakakakakakkakaka.





Farasu
Kami tidak mengambil masa yang lama untuk 'balancing sound'. Selesai sahaja aku setup drum, kami terus membuka persembahan dengan lagu 'Keris Songsang'. Lagu kedua 'Bisikan Suara Halus' telah membuatkan crowd menghuru-harakan pentas. Itu agak melantun perasaan melihat crowd 'kesasauan' beraksi di pentas...kakakakkakaka.

Kami seterusnya mengalunkan 'Tangisan Malam' yang mendapat sambutan crowd. Nampaknya lagu ini sudah menjadi pilihan utama crowd. Vokal Farasu, Shah Zaini menjalankan tugasnya dengan baik sekali. Interaksinya dengan crowd begitu menyakinkan sampai terus menerus menghuru-harakan pentas dan terus terbaring!

Persembahan menghuru-harakan pentas diakhiri dengan sebuah lagu cover Dio-'Holy Diver'.Crowd menyanyikan bersama lagu ini. 

Tamat sahaja lagu terakhir, Shah Zaini terus dikerumuni crowd untuk bergambar. Persembahan kali ini adalah kali pertama kami tampil dengan uniform dan background rasmi Farasu.

Penutup

Aku secara jujur melihat venue ini sangat strategik dan menarik. Cuma buat penganjur, aku meletakkan harapan untuk penganjuran gig seterusnya wajar ada promosi-promosi meluas. Walaupun ia merupakan gig skala kecil tetapi itu bukan suatu penghalang menjadikan ia sebuah gig yang mampu menghadirkan ramai crowd. Biar kecil tetapi ia merupakan gig yang happening lagi berkualiti.

Jika pihak penganjur mempunyai modal yang besar, jangan persia-siakan modal itu tanpa mendapat pulangan   samada kepada penganjur itu sendiri, band-band terlibat dan crowd yang hadir. 




No comments: