Wednesday, June 12, 2013

Lagu Sahabat-Najwa Latif & Ajari Ku-Anuar Zain: kualiti bunyi lagu & drum




Aku sebenarnya bukanlah tidak mendengar langsung lagu-lagu mainstream khususnya lagu berbahasa Melayu yang tersiar dalam radio. Itu naluri biasa jika anda mempunyai penghayatan ke atas sesuatu karya untuk mendengar hasil dan sentuhan seninya. Elakkan bersikap totok atau berpegang pada sesuatu jenis muzik sahaja. Ia tidak akan mengembangkan pengetahuan ilmiah anda tentang muzik.

Aku pun bukanlah peminat Anuar Zain atau Najwa Latif tetapi aku meminati lagu-lagu tertentu berdasarkan kualiti bunyi dan kelainan kreatif yang digarap dalam lagu.

Ajari Aku-Anuar Zain
Lagu Ajari Aku telah menampilkan kelainan bunyi (sound) daripada sound kebiasaan lagu-lagu artis di Malaysia. Aku pasti berdasarkan pendengaran, lagu ini bukan hasil rakaman di negara ini. Jika tidak silap lagu ini dirakam di Indonesia. Perkara harus diakui bahawa kualiti rakaman muzik di negara jiran itu lebih baik berbanding di negara ini. Aku masih punya keyakinan bahawa studio-studio rakaman di sini masih mampu menghasilkan sesuatu yang terbaik cuma tak pasti mengapa ia tidak begitu menjadi?!

Serius aku memang tidak suka dengan lenggok nyanyian Anuar Zain terdahulu ibarat seperti membaca quran yang terlebih harakat dan terlebih denggung. Akan tetapi untuk lagu ini, ia adalah sesuatu yang berbeza. Tidak ada lenggok sebegitu. Ia kelihatan lebih matang dan cool!

Paling aku suka adalah sound drum. Marching drumming menjelma sejurus masuk rangkap kedua lirik. Ia seiring dengan mood lagu yang berkisahkan semangat. Marching itu tidak terlalu panjang tetapi cukup membuat pendengar mengikut mood lagu yang sedang menguja semangat liriknya. Sound pedal drum, hi-hat, rolling tom dan libasan tone cymbal jelas kedengaran dan diadun dengan baik tanpa mengganggu kelancaran mood menaik lagu!

Kepelbagaian bunyi peralatan muzik dalam rangkap chorus telah memberi gambaran perubahan arah muzik Anuar Zain. Ia telah berada dalam kelas tersendiri.

Sahabat-Najwa Latif & Syamkamarul feat Sleeq
Kalau ada yang kata tak metal sebab suka lagu ini, aku tak peduli. Ini sebuah lagu yang baik dari segi sound. Kejelasan yang baik pada semua bahagian muziknya bermula daripada sound gitar akustik, drum roll, bass dan nyanyian.

Lagu Sahabat juga boleh dikatakan berjaya melarikan diri daripada kebiasaan muzik mainstream. Nampak mood independent dalamnya.

Aku sangat suka sound drumnya. Cukup 'lemak' dan 'melekat' seiring dengan sound bass. Paling ketara adalah sound tom, snare dan pedal semasa part rolling sangat jelas tone yang terhasil. Malahan part libasan cymbals tak terlalu banyak sekadar muncul tiap-tiap penghujung bar drum riff.

Sahabat adalah lagu yang mudah tetapi mempunyai sound yang baik. Sesuai dengan mood lagu yang mengambarkan suasana ceria dan muda. Kalau boleh aku pun nak sound drum macam ini untuk rakaman lagu Farasu iaitu jelas bunyi yang terhasil!

No comments: