Monday, March 25, 2013

Hasil Buah-Buahan dari Inas, Kuala Pilah


Hujung minggu lepas (17 Mac 2013/Ahad) aku sekeluarga bersama mertua balik ke Inas, Kuala Pilah. Kata abah mertua aku balik nak kutip buah dokong!

Kami bergerak dari Petaling Jaya jam 10:30 pagi dan tiba di Inas jam 1:00 tengahari. Sempat singgah di Pekan Rembau untuk makan tengahari. 

Lama juga aku sekeluarga tak balik ke Inas, cuma abah mertua aku yang kerap balik untuk menengokkan uwan isteri aku. 

Sampai sahaja di rumah kampung, aku dan isteri terus ke belakang rumah untuk meninjau-ninjau pokok dokong, langsat dan manggis. Buah dokong dan langsat dah sampai masanya untuk dipetik cuma manggis yang masih kuning warna kulit buahnya, mungkin dalam seminggu dua lagi akan masak.

Pekan Johol...sunyi sepi pada hari minggu

Pemandangan laman depan rumah uwan isteri di Inas, Johol

satu lagi pemandangan sunyi di Pekan Johol, Kuala Pilah

Buah Dokong di kampung mertua aku...

inilah hasil sebakul dokong yang dipetik...lebih daripada  10 kg ni!

Dokong-dokong yang berada di dahan pokoknya...

Puteri sulung aku, Inun ...tak pernah tengok buah dokong!

Setandan pisang 40 hari & sebakul langsat

Pemandangan dekat Pisang 40 hari...macam pisang emas je!?

Acara memanjat pokok langsat...banyak semut hitam yang menunggu di gugusan buah langsat!

Pemandangan belakang rumah uwan isteri...kat sini lah pokok pisang 40 hari, langsat, lengkuas, bonglai dan rambutan tertanam. Untung ada kampung yang bertanah luas...macam-macam boleh tanam!


Acara memetik langsat...sedang menghadapi serangan ribuan semut hitam!

Inilah dia Pisang Kapas

No comments: