Thursday, December 27, 2012

Trip Hujung Tahun: Kuala Terengganu Bahagian dua

Mentari terbit di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu
Lokasi: Indah Beach Resort, Jalan Pantai Batu Burok

Perjalanan untuk berkunjung ke banyak tempat di sekitar Kuala Terengganu agak terbatas kerana hujan kerap turun. Aku mencadangkan jika nak berkunjung dan bercuti ke Terengganu, sebaiknya biarlah di luar musim tengkujuh. Hari ketiga barulah aku dapat melihat matahari terbit di Pantai Batu Burok kerana sebelum itu suasana di Kuala Terengganu dicengkam cuaca mendung.

Hujan yang turun di sini sangat lebat, tidak ada petanda bunyi guruh dan petir menyambar sebagaimana di Pantai Barat Semenanjung sebelum hujan tetapi dapat diketahui dengan suasana angin yang bertiup sangat kuat. Suasana angin yang bertiup kuat itu dipengaruhi oleh Monsun Timur Laut menyebabkan ombak di sini sangat besar dan berlapis-lapis.

Selepas isteri aku habis tugas-tugas menyelia peperiksaan PJJ Upm di sini sekitar jam 5 petang, barulah kami berkesempatan ke Pasar Payang.

Ini adalah antara kawasan penting pelancongan di tengah Bandaraya Kuala Terengganu. Aku tengok ramai rombongan dari Kedah, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan yang datang ke Pasar Payang ni. Tingkat atas pasar ini majoritinya menjual pakaian-pakaian batik, baju kelawar (baju tidur) dan kain batik. Ada 3-4 kedai sahaja yang menjual keropok pelbagai jenis dan ada satu kedai yang menjual senjata (parang, golok, keris, pedang samarui, pedang berkalimah dll).

suasana sesak di luar Pasar Payang...
mengalahkan sesak di KL
Satu perkara yang aku perasaan sejak datang ke Kuala Terengganu adalah jalan sesak yang mengalahkan sesak di KL atau PJ. Antara yang sesak dengan kereta memenuhi ruang jalan adalah Jalan Sultan Zainal Abidin di sepanjang Payang Walk hingga ke Pasar Payang, Persimpangan Mydin, Jalan Sultan Mohamad dan Jalan Tuanku Mizan. Orang tempatan dan pelancong-pelancong dalam negeri bertumpu di kawasan-kawasan ini (Pasar Payang, Mydin KT, Losong) yang menyebabkan laluan sesak.

Aku dan keluaga berangkat balik ke KL pada 24 Disember 2012 seawal jam 9.30 pagi untuk mengelak hujan lebat yang kerap turun selepas tengahari dan banjir yang telah mula melanda beberapa daerah berhampiran Kuala Terengganu seperti di Setiu, Dungun dan Marang. Syukur sepanjang perjalanan di Terengganu mengikut laluan jalan pantai KT-Dungun-Kemaman lancar dan selamat. Cuma ketika melalui kawasan Cherating hingga ke Kuantan, hujan turun sangat lebat pada hari itu. Berita turut melaporkan Kuantan dilanda banjir kilat kesan hujan lebat tersebut.


Pemandangan di belakang Jalan Kampong Cina, KT

Suasana mendung awan hitam di Pantai Batu Burok

No comments: