Friday, December 21, 2012

Trip Hujung Tahun: Kuala Terengganu

Ini adalah kedatangan kali kedua aku ke Kuala Terengganu. Sepatutnya yang kali pertama ketika berlaku Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu pada tahun 2009 dulu. Namun atas sebab-sebab teknikal niat kehadiran 'pertama' itu terpaksa dibatal saat akhir.

Hajat menjejak kaki buat pertama kali di bumi Terengganu tercapai ketika Pemilihan Organisasi Parti Keadilan Rakyat pada penghujung tahun 2010 lalu. Masa itu juga aku menjejakkan kaki ke Kuala Terengganu (sebab nak jaga pemilihan parti di Kuala Nerus). Pengalaman paling menarik untuk kedatangan kali pertama itu adalah menjaga dan menjalankan urusan pemilihan peringkat Cabang Kuala Nerus yang dilabelkan sebagai 'panas' dan bos aku di ibupejabat maklumkan kemungkinan berlaku pergaduhan. Huh...

Jangkaan itu benar-benar berlaku tetapi 'keceramukan politik' itu berlaku selepas korum mesyuarat membuat keputusan untuk membatal dan menunda proses pemilihan tersebut. Jadi kerja aku menjadi ringan sebab tak perlu menjalankan pemilihan. Kemas dan balik. Kesilapan komunikasi antara pihak-pihak bertanding menyebabkan berlaku aksi-aksi 'kungfu fighting' tetapi berjaya dihalang dan segera diredakan. hahahaha..inilah trip 'out station' yang agak gempak. Sekarang jika teringat itu adalah pengalaman istimewa.

Trip KT 2012
Photo: Pantai Batu Burok

Semalam (20 Disember) aku tiba sekali, buat kali keduanya ke Kuala Terengganu. Kali ini menemankan isteri tercinta yang ditugaskan untuk mengendalikan peperiksaan bagi PJJ UPM. 

Sebelum ini, isteri tercinta kerap menemankan aku ke Temerloh dan Kuantan semasa Pemilihan PKR 2010 lalu. Jadi ini peluang dan giliran aku untuk membuat perkara yang sama.

Atas sebab ini juga, aku membatalkan gig Farasu di Bandar Baru Bangi pada 22 Disember 2012. Aku berterima kasih jugak pada gitaris Farasu, Nahaq yang sangat memahami situasi ini. 

Teringat kata-kata dari sahabat sekerja sejawatan dari Terengganu, Tengku Roslan yang pernah menyebut ketika satu 'retreat' pimpinan di Kuantan tahun lepas. Dia nyatakan bahawa kalau di Terengganu ombak lautnya besar-besar dan berlapis. Setakat mcam Port Dickson tu, biasa sahaja. Memang betul perkara yang dicakapkan itu dan aku sendiri melihatnya di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu ni.

Photo: Kawasan yg dikata ada arus bawah yg mbentuk pusaran di Pantai Batu Burok...patutlah xada org mandi manda kt sini?!
Antara kawasan di Pantai Batu Burok
yang mempunyai pusaran air di dasarnya
Kebetulan tempat aku menginap betul-betul mengadap Pantai Batu Burok. Kedudukan Intan Beach Resort sangat strategik dan bilik aku betul-betul mengadap laut. Sesuatu yang berbeza untuk dibandingkan dengan suasana pantai di Telok Kemang adalah angin di sini bertiup sangat kencang dan hanya akan reda selepas tengah malam. Bunyi ombak menghempas pantai sangat kuat dan aku sendiri tidak pasti waktu pasang surut air laut di sini sebab tengok sama saja dari siang dan malam.

Hempasan ombak di Pantai Batu Burok sentiasa bertali arus takde putus dan ia menjadi semacam 'trademark' pantai peranginan ini yang menyimpan pelbagai kisah kejadian mati lemas dan misteri yang lain.

Aku agak teruja untuk mandi dan berenang dalam suasana ombaknya yang menggerunkan itu (sebab berlapis-lapis dan berbuih-buih serta menyebabkan wap air muncul bertebaran ke darat), namun agak menghairankan buat kali pertamanya tiada orang pun yang mandi hatta berenang di sini. Yang ada hanyalah beberapa nelayan tepi pantai yang membawa jala menanti sekumpulan ikan di balik ombak untuk ditebar!

Aku ada bertanya pada seorang pakcik yang berniaga layang-layang di pantai ini, mengapa tiada orang mandi-manda di sini? Dia memberitahu yang kawasan ini dilarang mandi-manda kerana ada arus pusaran air di bawah air laut ini! Dia nyatakan arus itu sangat kuat menarik dan menyebabkan orang boleh terperangkap lemas ke bawah dasar laut! Wuh...agak menakutkan bunyinya dan gempak!

Setakat ini dulu kisah Trip KT 2012...tunggu kisah seterusnya!



No comments: