Saturday, September 4, 2010

Mengenal Buah Tempatan: Limau Busu

Inilah kelebihan jika rajin merayau-rayau tatkala berada di tempat lain yang belum pernah pergi. Kali pertama aku ronda-ronda sekitar kawasan berhampiran 'Bus Stand Sibu' ni, terjumpa pulak dengan sejenis limau yang tak pernah aku lihat yang dipanggil sebagai LIMAU BUSU.

Aku yakin ini adalah sejenis buah limau tempatan yakni asli dari negeri Sarawak. Saiznya agak besar daripada limau nipis dan menyamai saiz limau madu manis tempatan. Baunya seakan-akan seperti limau nipis bercampur bau limau bali. Aku mengagak limau busu ini adalah spesis yang sama dalam keluarga limau nipis (betul ke ayat ni??).

Aku masih tak mendapatkan keterangan lanjut daripada orang tempatan di Sibu ini tentang kegunaan limau ini tetapi aku menyakini limau ini juga boleh digunakan dalam masakan, dijadikan aca buah, dijadikan bahan perubatan tradisional, dijadikan sebagai jus minuman atau dimakan mentah seperti limau madu manis.

Sebelum pulang ke Semenanjung, aku akan membeli limau busu ini. Sekurang-kurangnya ada jugaklah buah tangan asli dari Sibu.

No comments: