Wednesday, September 1, 2010

Sang Saka Malaya: Panji Negara?!

SANG SAKA MALAYA

Semasa aku kecil dulu...seingat aku dalam umur 6 tahun, pernah aku bertanya kepada arwah Tok Aki (Haji Nasir Bin Shamsudin) kenapa bendera negara Malaysia sama macam bendera USA?

Namun, sampai arwah pergi ke alam barzakh persoalan itu tidak pernah dijawabnya. Maka, aku terus tertanya-tanya sebab persamaan itu berlaku.

Dalam benak aku ketika itu, aku sering tertanya siapa yang tiru siapa? Malaysia tiru bendera USA atau USA yang tiru bendera kita?

Akhirnya, jawapan itu aku temui tahun lepas sesudah membaca artikel yang ditulis oleh saudara Hishamuddin Rais dalam blog beliau. Seterusnya, aku pastikan juga maklumat-maklumat yang disebut dalam artikel itu adalah fakta yang benar-benar wujud melalui carian maklumat di internet.

Buat perkongsian maklumat, Umno dan Pas juga menggunakan bendera Sang Saka sebagai bendera rasmi parti cuma dibezakan simbol tertentu. PAS meletakkan bulatan hijau dipenjuru kiri atas bendera Sang Saka manakala Umno pula meletakkan lambang bulan penuh bewarna kuning dengan satu simbol keris tak bersarung ditengah-tengah bendera Sang Saka mereka.

Negara Indonesia dan Singapura turut menggunakan bendera Sang Saka sebagai bendera rasmi negara masing-masing. Mungkin nama bendera Singapura itu Sang Saka Temasik...wallahualam.

No comments: