Wednesday, December 23, 2009

Ulasan Lagu Pilihanku: In Shadows & Dust

Kental dan padu...inilah kesimpulan lagu In Shadows & Dust dari album band grind-deathmetal Kanada, Kataklysm-Shadows & Dust.

Lagu ini pertama kali aku dengar pada tahun 2003 lalu melalui video-klipnya dan selepas itu barulah aku mencari dan mendengar album ini.

Keseluruhan album ini memang layan dan mantap dari segi bunyi serta grinding drum. Namun, aku memilih lagu In Shadows & Dust sebagai pilihan terbaik daripada semua lagu yang ada dalamnya.

Down tune(drop D..mungkin G#) gitarnya yang menambahkan berat bunyi membuatkan telinga diserang dengan kebingitan riff lagu yang sebenarnya simple-sekadar 3-4 riff tetapi susunan yang kreatif menjadikan ia mudah dilayan ( headbanginglah bro!). Bunyi bass juga jelas kedengaran dan tetap terserlah di dalam kebingitan lagu yang kejam menerjah pendengaran.

Aku kagum pada drumming dalam lagu ini. Stroke grinding begitu ketara menguasai bahagian tengah lagu. Snare grind-stroke terus kental dipalu tanpa henti. Pada bahagian tengah inilah yang menjadi nadi kekuatan dan tarikan utama In Shadows & Dust. Pendapat aku-nak bawa lagu ni, drummer kena mahir dan menguasai teknik grind stroke yang betul dan konsisten. Barulah nampak keberkesanannya.

Kerana lagu ini, aku meminati Kataklysm yang sebelum ini aku tak pernah tahu secara perinci.

Nota: Ini adalah pendapat peribadi. Sebarang kekurangan, sila tambah.


No comments: