Sunday, December 27, 2020

Tokong Cina Tertua di Kuala Pilah

Pembangunan awal infrastruktur perbandaran di Kuala Pilah bermula selepas pembentukan konfederasi baru Negeri Sembilan pada tahun 1886. Pihak British telah membangunkan Kuala Pilah sebagai bandar kecil Daerah Kuala Pilah pada penghujung 1890an hingga awal kurun ke-20.

Tokong Sam Seng Keong (juga dikenali sebagai ‘San Sheng Gong Chinese Temple’) merupakan tokong cina tertua dibina di Kuala Pilah dan antara tokong cina era awal kurun ke-20 yang masih wujud di Negeri Sembilan.


Binaan bersejarah yang kini telah berusia 120 tahun telah siap dibina pada tahun 1900 semasa era Residen British Negeri Sembilan pertama, Sir Martin Lister. Tokong bersejarah ini terletak di Lot 9, Jalan Dato, Kuala Pilah.


Tauke Tang @ Tung Yeng seorang pelombong bijih timah dan peniaga dari Guang Dong, China adalah tokoh yang bertanggungjawab merintis pembinaan tokong dan taman riadah tersebut. Beliau adalah moyang kepada Pengerusi Penggerak Jelebu, Tang Jayson.

TAUKE TANG @ TUNG YEN
Penghijrahan komuniti Cina yang terdiri daripada pekerja lombong, ladang getah dan peniaga telah berlaku di Kuala Pilah pada era 1890an hingga awal kurun ke-20.

Sebuah jalan di Bandar Kuala Pilah turut dinamakan sebagai Jalan Tung Yeng sebagai penghargaan jasa Tauke Tung Yeng terlibat membangunkan Kuala Pilah. Jalan ini menempatkan pasaraya utama di situ iaitu Gedung Minang dan bangunan Umno Kuala Pilah.

Ada catatan sejarah penting zaman revolusi China dahulu, Tauke Tung Yen, adalah orang yang membantu Dr Sun Yet Sen dalam menjana dana untuk Revolusi China 1911. Beliau juga yang menjemput Dr Sun ke Kuala Pilah sebelum 1911.


Jalan Tung Yeng, Kuala Pilah
Kini Tokong Sam Seng Keong adalah monumen penting sejarah Negeri Sembilan dan Kuala Pilah. Ia juga merupakan tarikan sejarah bagi sektor pelancongan negeri.

Cicit Tauke Tung Yen, Tang Jayson adalah seorang peguam yang turut aktif dalam politik kini merupakan Pengerusi Penggerak Jelebu dan Setiausaha Penggerak Negeri Sembilan.


No comments: