Friday, May 2, 2014

Trip Sibu 2014: Pemilihan Keadilan 2014 & suasana Sibu!

Kali pertama aku menjejakkan kaki ke Sibu, Sarawak pada pertengahan tahun 2010 lalu. Ketika itu aku bersama seorang sahabat, Hasiib Harun telah ditugaskan oleh Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) iaitu sebuah jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Parti Keadilan Rakyat untuk mengendalikan urusan-urusan pemilihan parti. 

Aku dan Hasiib telah ditugaskan untuk mengendalikan urusan pencalonan cabang bagi Zon Sibu yang melibatkan Cabang Sibu, Lanang, Sarikei, Julau dan Selangau. 

Tugasan kerja
Kali ini pada tahun 2014 aku sekali lagi telah berpeluang ke Sibu dengan tugas yang sama namun berseorang mengendalikan urusan pencalonan bagi cabang di Zon Sibu melibatkan Cabang Sibu, Lanang, Selangau, Kapit, Julau, Sarikei, Saratok, Mukah dan Kanowit.

Berbeza dengan suasana Pemilihan 2010, kali ini telah berlaku jumlah pencalonan yang menggalakkan disamping berlaku pertandingan bagi beberapa cabang. Empat tahun lalu zon Sibu boleh dianggap sebagai kawasan 'suam' bagi Keadilan kerana cengkaman akar umbi tidak begitu menyerlah. Seingat aku hanya berlaku pertandingan peringkat cabang di Sibu dan Lanang. 

Suasana Sibu

Sekitar pemandangan di Jeti Sibu












Sibu pada waktu malam...Pemandangan dari atas kapal terbang


Sekitar pemandangan di pusat bandar Sibu











Kesempatan berada di Sibu kali ini aku gunakan sebaik mungkin merakam pemandangan di sekitar bandar ini. Kebetulan aku menginap di hotel dalam pusat bandar Sibu maka mudahlah untuk bersiar-siar melihat persekitaran bandar ini.

Aku melihat Bandar Sibu seperti New Orleans atau Ottawa yang mempunyai laluan kapal kargo melalui sungai. Sibu terletak di tebing Batang Rajang yang merupakan sungai terbesar dan terpanjang di Malaysia. Ini merupakan keistimewaan dan tarikan buat Sibu. Bandar ini juga merupakan tempat pembuatan kapal.

Ini catatan ringkas untuk trip Sibu...

No comments: