Thursday, April 3, 2014

Menjejak Bumi Mukah: The Heartland of Melanau-Bahagian Kedua

Lokasi: Bandar Baru Mukah-Kg Telian
Tarikh: 29 Mac 2014 / Sabtu


Sesuatu yang tidak boleh dilepaskan dan wajib pada aku apabila datang ke sesebuah kawasan buat pertama kali adalah mengambil gambar-gambar kawasan sekitar. 

Hari kedua aku dan Farasu di bumi Mukah, kami telah dibawa oleh pihak penganjur melawat ke Kampung Telian Tengah dan Pantai Mukah. Kedua-dua lokasi ini aku anggap sebagai aset pelancongan di Mukah. 

Kami telah dibawa melawat ke Pusat Budaya & Kraftangan Kampung Telian Tengah. Ada rakan FB aku mencadangkan melawat 'kubur tergantung Melanau'.

Kunjungan ke pusat budaya ini telah mendedahkan sedikit sebanyak kebudayaan orang Melanau dari segi senibina rumah tradisional Melanau, pakaian tradisi, peralatan dan perkakasan hiasan serta peralatan muzik tradisi.

Rumah Tradisional Melanau
Ada banyak perkara baru yang dapat diperolehi di pusat budaya ini. Kebanyakan rumah tradisional Melanau dibina di atas kawasan paya bakau atau nipah di pesisir pantai atau kuala-kuala sungai. Senibina rumahnya agak luas dan memanjang secara pandang hadapan. Boleh dikatakan menyerupai rumah panjang Minagkabau (dari segi pelan pandang depan). Manakala jenis bumbung menyerupai bentuk rumah tradisional Kutai atau Terengganu.
Menurut tuan punya rumah yang dijadikan pusat budaya ini, ia telah dibina pada tahun 1919 ketika zaman pemerintahan Rajah Serawak ketiga, Charles Vyner Brooke (1917-1946).

Aku tertarik dengan binaan lantai dapur dalam rumah budaya ini yang dibuat daripada batang nibong.

Kalau dilihat pada keadaan asli batang nibong, ia dipenuhi dengan duri-duri hitam yang memenuhi keliling batang pohon ini. Nibong merupakan tumbuhan palma yang menyerupai pokok pinang hutan tetapi batang dipenuhi duri dan sangat mudah ditemui sekitar kawasan Mukah-Selangau-Oya-Bintulu.  Menariknya batang nibong yang menjadi susunan lantai dapur ini sangat sejuk dan selesa untuk tapak kaki memijak!

<---lantai batang="" daripada="" i="" nibong="">
Kebanyakan rumah di perkampungan Melanau dalam kawasan Telian ini dibina dengan kayu-kayu balak dan betul-betul terletak di atas kawasan paya. Cuma ketika kami datang waktu itu air laut tidak pasang dan masih boleh melihat aliran deras sunga-sungai yang melingkari seluruh kawasan tersebut!

Mungkin suasana asal Melaka 500-600 tahun dahulu adalah seperti di Kampung Telian ini yang mempunyai aliran sederhana dan kedalaman sungai yang boleh dimudiki oleh kapal-kapal (gambar kiri)
Kubur tergantung Melanau...adalah sesuatu yang sangat asing pada pengetahuan aku dan inilah kali pertama aku melihatnya secara dekat.

Gambar kanan tersebut bersebelahan pokok nangka merupakan kubur tergantung yang berstrukturkan kayu seperti bentuk keranda. Menurut kenalan-kenalan di situ, itu adalah kubur yang sebanar dan bukan hiasan! Mereka turut mengesahkan memang itu kubur kepunyaan sesorang di kampung itu.
Gambar sebelah adalah suasana laluan berjambatan yang terdapat di perkampungan tradisional Melanau. Ia adalah pandangan biasa bagi penduduk-penduduk di Mukah dan Oya khususnya yang berada di pesisir pantai.

Walaupun setiap rumah agak rapat antara satu sama lain tetapi ruang dalam rumah sangat luas.

Mungkin sesiapa yang berhajat untuk datang ke Mukah, Pusat Budaya ini wajib dikunjungi.

Gambar-gambar sekitar Bandar Baru Mukah











No comments: