Wednesday, April 2, 2014

Menjejak Bumi Mukah: The Heartland of Melanau-Bahagian Satu

Tarikh Berkelana: 28-30 Mac 2014
Lokasi: Bintulu-Selangau-Mukah
Peristiwa: Mukah Metal Legion & PRK DUN N51 Balingian


Ada dua peristiwa penting berlaku di bumi Mukah yang telah membawa aku dan Farasu ke sini buat pertama kalinya. Ini adalah kunjungan Farasu kali kedua di Bumi Kenyalang dalam tempoh empat bulan. Penghujung 2013 lalu, kami telah datang membuat persembahan di Kuching.

Kebetulan yang agak menarik kerana telah berlakunya Pilihanraya Kecil (PRK) Dun N51 Balingian dan pada waktu yang sama gig Mukah Metal Legion turut dijadualkan berlangsung pada tarikh yang sama iaitu pada 29 Mac 2014. Namun atas sebab-sebab keselamatan, pihak berkuasa telah meminta penganjur menunda program ke hari seterusnya iaitu pada 30 Mac 2014 (Ahad).

Aku secara peribadi agak teruja dapat kembali ke Sarawak dan datang pula di bahagian yang belum pernah dikunjungi. Kalau semasa zaman sekolah menengah dahulu, khususnya dalam matapelajaran Geografi, Mukah dan Oya terkenal sebagai tempat penghasilan sagu dan merupakan kawasan landai yang dipenuhi dengan hutan paya gambut terbentang di tengah pesisiran pantai Sarawak.

Untuk datang ke Mukah, perlu melalui penerbangan dari Kuala Lumpur terus ke Sibu atau Bintulu. Mukah betul-betul terletak di tengah-tengah antara Sibu dan Bintulu. Laluan dari Sibu-Mukah mengambil masa lebih kurang dua jam 45 minit manakala laluan dari Bintulu-Mukah mengambil masa hampir tiga jam.

Aku bersama Farasu melalui penerbangan KL-Bintulu.

Keindahan Alam
Antara kelebihan sarawak adalah kekayaan suasana alam kehijauan yang masih meliputi 80 peratus muka buminya.

Suasana di sekitar Lapangan Terbang Bintulu masih dipenuhi dengan hutan-hutan khatulistiwa dan hutan paya gambut. Bentuk muka bumi di Bintulu agak landai yang berhampiran dengan pantai manakala laluan menghala ke Selangau berbukit. Suasana sebegini mengingatkan aku keadaan awal sekitar Senawang, Taman Tasik Jaya dan Panchor Jaya ketika 25 tahun dahulu yang masih dipenuhi hutan dan boleh ternampak musang atau babi hutan melintas jalan!

Pejabat KEADILAN Cabang Bintulu
Perjalanan dari KL melalui pernerbangan Air asia pada jam 7:05 pagi di LCCT dan kami tiba di Bintulu dua jam selepas itu.

Setibanya di lapangan terbang, Dell selaku penganjur Mukah Metal Legion datang menjemput kami. Kunjungan pertama di Bintulu adalah mencari tempat makan. Maklumlah telah berada di LCCT seawal jam 3:45 pagi dan sepanjang perjalanan aku tak mengisi perut dengan makanan berat. Sekadar mengalas perut dengan roti pau sardin dan secawan espresso Coffea Bean.

NASI KAMBING BAKAR....menu wajib di Bintulu!
 Dell bersama rakan seperjuangan dari Bintulu telah membawa kami makan di Bintulu. Aku sempat merakam gambar sekitar Bintulu.

Ada makanan yang agak istimewa di sini dan aku rasa tiada lagi di Semenanjung. Pakar 'melantak-makanan' kami, Nahaq mula-mula sekali memesan Nasi Kambing Bakar.

Memang menyelerakan nasi jenis ini dengan daging kambing yang dibakar dan lembut. Aku yakin ini menu istimewa di Bintulu. Wajib buat semua yang baru pertama kali datang ke Bintulu untuk mencuba menu ini. Tak rugi. Rasanya memang walla!



Terminal Bas Bintulu





No comments: