Wednesday, February 6, 2013

Farasu live at Kepura Cave: Ulasan Gig!

Setelah setahun tidak terlibat dengan sebarang persembahan gig dan berkebetulan pula Farasu kini menjejak usia 10 tahun, akhirnya kami tampil di Kepura Cave, Lost World Tambun, Ipoh.

Ini adalah persembahan pertama Farasu bagi tahun 2013 dan juga pembukaan yang terbaik sempena 10 tahun kewujudan Farasu. Kali ini kami telah tampil bersama line-up yang baru dan juga kali pertama buat anggota-anggota baru melakukan persembahan untuk Farasu. Senang cerita segala-galanya kali pertamalah untuk gig ni...kakakkakaka!

Agak menguja perasaan secara peribadi dapat main di gig anjuran sahabat lama aku-Bob Pyron. Akhirnya Farasu dijemput jugak main gig di Ipoh! Menariknya venue gig adalah sebuah gua batu kapur dan kalau ikut kenyataan promosi Bob Pyron ia adalah satu-satunya venue persembahan dalam gua di dunia! Wah...ini dah kira hebat. Aku pun belum pernah main gig di tempat-tempat luarbiasa selain daripada studio jamm, dewan atau rumah kedai!

Seluruh line-up mengambil serius untuk gig ini dan kami telah berlatih secara konsisten setiap hari Jumaat dan Sabtu selama tiga berturut-turut sebelum hari gig! Kami memang berhasrat untuk membuat sebuah persembahan yang sangat bertenaga, almaklumlah nak datang di kawasan taklukan Ipoh Metal Militant!

Lokasi Kepura Cave

Kami tiba di Ipoh sekitar jam 3:55 petang. Sebelum gig bermula jam 8 malam, sempat jugak kami bersiar-siar terhad di kawasan sekitar sambil mencari mood untuk momentum persembahan.

Aku agak terpesona dengan suasana alam yang terdapat di Lost World Tambun. Harapnya kehijauan sekitar Tambun terpelihara dan takdelah pulak ditukar status tanahnya sebab nak korek batu kuari!

Sekitar jam 6:45 petang, giliran kami membuat 'sound-check'. Beberapa kekurangan dapat dikenalpasti dan kami sedaya upaya memahami peralatan sistem bunyi yang disediakan oleh penganjur untuk mengatasi kelemahan-kelemahan. 

Gig bermula selepas Maghrib (komuniti Metal sangat menghormati waktu solat...oleh itu para wartawan pelapor isu black metal harus peka tentang ni, termasuklah orang-orang politik, jangan buta hati untuk melihat dan memahami)...Persembahan pertama dimulakan oleh Vinir diikuti oleh Insanhak.

Farasu pula mengambil giliran persembahan yang ketiga pada malam itu. Vokal kami, Shah sedang bercampur perasaan-teruja, goyang-ketar nampaknya berjaya menenangkan perasaannya. Maklumlah ini persembahan pertama beliau sebagai vokal dan bersama Farasu!

Ini senarai lagu persembahan kami malam itu;
1. Intro
2. Keris Songsang
3. Patrasari
4. Bisikan Suara Halus
5. Tangisan Malam
6. Holy Diver (cover)

Sambutan crowd agak menggalakkan. Secara rambang lebih 100 orang telah hadir memenuhi venue. Persembahan lagu cover kami-Holy Diver turut dinyanyikan bersama oleh crowd. Ini adalah venue yang unik dan menarik. Kami juga begitu bersemangat dek sambutan menggalakkan crowd menikmati persembahan Farasu. Cuma dari segi sound dan miking je yang sedikit merencat kualiti bunyi, namun crowd dan Farasu tetap enjoy!