Thursday, August 18, 2011

Merencana kerancakan scene metal tempatan?

Malapetaka untuk dunia muzik metal tempatan adalah isu 'Black Metal' ciptaan Utusan Malaysia yang bergandingan dengan Harian Metro dan Mastika. Serangan pertama berlaku pada pertengahan tahun 2001 yang begitu deras menyerang scene muzik metal negara. Habis segala pelusuk negara dirabakkan oleh tindakan pihak berkuasa yang seolah-olah dikawal oleh 'berita media ini' untuk merencanakan tindakan drastik membunuh scene muzik. Scene metal bernasib baik apabila isu 'panas' ini ditutup oleh berita serangan WTC pada 11 September 2001. Pada waktu itu juga, media terus bertumpu kepada isu 'rangkaian keganasan antarabangsa'.

Malapetaka itu kembali menerjah muzik metal pada penghujung 2005. Kali ini lebih keras cuma media-media tersebut memperbaiki kaedah pemberitaan. Kesannya kali ini cukup menyesakkan apabila scene metal hampir lumpuh angkara 'ketakutan' yang berjaya dicetuskan oleh media-media keparat ini. Scene metal benar-benar dikambinghitamkan oleh media untuk melindungi isu-isu politik hangat yang sedang berlaku saat itu.

Dalam merencanakan kebangkitaan semula scene muzik metal negara, perubahan minda dan perspektif berfikir dikalangan pengikut metal harus ada. Kebijaksanaan perlu ada untuk mencipta ruang baru kepada persoalan ini. Kita harus berani untuk meninggalkan pegangan-pegangan klasik yang menyekat kreativiti. Maksudnya di sini adalah konsep-konsep yang pada aku kira tak berfaedah pada kemajuan scene muzik seperti etika-etika klasik yang menjumudkan pergerakan. Persoalan 'true' atau 'tak true' metallism adalah perkara bodoh yang hanya mencetuskan sengketa sesama pengikut metal.

Pengikut-pengikut metal termasuk para penggiat muzik metal tempatan harus berpegang kepada konsep kreativiti dan bukan dipandu oleh etika 'true' yang jengkel itu. Aku juga akui bukan semua perkara aku arif dalam dunia metal tetapi berani dihujahkan yang aku arif dan memahami kreativiti dalam muzik metal.

Jangan ada sikap 'pecah' dan 'perintah' ala politik dalam dunia muzik metal. Tak kisahlah anda seorang peminat black metal atau heavymetal, rock kapak atau deathmetal, semua itu adalah dalam kelompok besar muzik rock. Apabila berlaku sikap 'pecah' & 'perintah' itu, lihatlah dalam scene metal tempatan sekarang ini...apakah kita mampu melonjakkan kreativiti ke masyarakat umum sebagaimana 20 tahun lalu? Apakah kita ini pemuzik-pemuzik metal tidak boleh ke udara di rancangan-rancangan utama di media massa?

Itu tidak mustahil untuk berlaku tetapi konsep penyatuan sebagai komuniti muzik perlu berlaku dalam scene metal. Tiap-tiap kita ada perbezaan tersendiri dari segi berfikir, berkarya kreatif dan berinteraksi.

No comments: