Monday, August 15, 2011

Kibaran patriotisme atau sekadar hiasan muka langit?

Bendera Malaysia versi aku


Teringat masa aku kecil dulu, kalau tak silap waktu tu sekolah rendah ketika arwah Tok Aki masih hidup. Aku pernah bertanya kepada beliau; "Kenapa bendera Malaysia sama macam bendera Amerika?" Namun sampailah Tok Aki kembali ke rahmatullah, persoalan itu tak berjawab. Mungkin Tok Aki pun tak tahu nak menjawab persoalan aku tu.

Ramai juga yang sudah memberi penerangan, pandangan dan analisa tentang bendera negara kita ini dalam mana-mana blog, laman perbincangan dan sebagainya di internet.

Namun dari sudut pandangan aku, ternyata bendera Malaysia 95% menyerupai bendera negara USA. Berbeza hanya pada lambang bulan sabit dan bintang persekutuan pecah empat belas manakala dalam bendera USA terdapat 50 bintang.

Apakah nilai patriotisme yang lahir dengan bendera 'tiru' ini? Apakah cetusan perasaan bangga kepada bendera negara ini sama seperti bangga memegang atau memakai bendera UK, Finland, Norway atau Jerman?

Pada aku, tiada perasaan bangga cuma sedikit hormat kerana ia bendera negara. Terpulanglah pada anda menilainya. Aku lebih bangga menyimpan, mengibar, memakai dan memegang bendera Negeri Sembilan daripada bendera kebangsaan.




No comments: