Sunday, January 3, 2016

Farasu Live at Rock The World 15


Setelah 13 tahun Farasu melalui arus perjuangan dalam scene muzik metal tanahair, akhirnya impian dan hasrat untuk beraksi di pentas Rock The World (RTW) telah tercapai. Setiap band rock, punk, metal, grunge dan ska di negara ini mempunyai impian dan harapan besar untuk membuat persembahan pentas di Rock The World.

Lebih mengujakan buat Farasu adalah tarikh RTW 15 ini berlangsung pada ulangtahun ke-13 penubuhan kami. Ia sesuatu yang sangat istimewa kerana Farasu meraikan kewujudannya yang ke-13 dalam sebuah acara muzik rock terulung Malaysia.

Merit Muzik
Kehadiran kami di pentas RTW 15 tidak berlandaskan persoalan kroni atau kabel tetapi kerana merit yang datang melalui usaha-usaha gigih sejak awal tahun 2015 lagi. 
Kepercayaan itu dicetuskan 'Chief of De'Facto' Scene Muzik Malaysia, Abang Rom Mohd Noor yang memberi galakan dan nasihat kepada Farasu untuk melalui arus muzik tempatan. Kami percaya atas saranan beliau dan penuh keyakinan untuk melaksanakan cabaran-cabaran yang dilontarkan oleh Abang Rom.

Farasu berbangga dapat menonjolkan muzik metal sejati kepada scene muzik negara melalui RTW 15 bahawa metal itu masih relevan kepada para pendengar khususnya golongan baru era millennium. Eastern Metal kembali menggegarkan pentas RTW di hadapan crowd muda belaka. 

Ia suatu suasana baru buat kami! Kelompok muda menerima muzik metal Farasu. Ini sebuah bukti jelas yang pasaran muzik metal tidak pernah padam, cuma ia memerlukan suntikan baru dan perlu keluar daripada stigma-stigma usang yang memendapkan kemajuan muzik metal Malaysia.

Farasu memulakan persembahan tepat jam 12:30 tengahari. Permulaannya rasa khuatir dan gusar bermain di setiap fikiran kami akan kehadiran crowd seawal panas rembang tengahari.

Namun itu bukan penghalang untuk kami melaksanakan tugas persembahan. 

Shah Zaini-Vox Farasu
Kami membuka pentas dengan lagu 'Marhaen's Blood' dan diikuti dengan 'Blame It All'. Panas rembang tengahari tidak sedikit pun merencatkan aura persembahan, tambahan dengan kehadiran lebih 500 orang crowd melayani rentak muzik Farasu. 

Tanpa perlu menunggu 'enjin panas', Farasu terus sahaja menghayunkan rentak agresif dan aktif di lapangan pentas.
Barisan hadapan Farasu, Nahaq-Apai-Ordil menghayunkan kepala 'copter headbanging' tanpa henti dengan provokasi angkuh oleh Shah Zaini!

Rentak 'eastern metal' Farasu terus digegarkan dengan lagu 'Against Tyranny' yang menghangatkan suasana. Crowd terus melayani kepanasan suasana dengan kehangatan irama muzik Farasu! 

'Holy Diver' sebuah lagu cover dari Dio mengakhiri persembahan bertenaga Farasu. Panas hari yang melenting telah menyerap sedikit sebanyak tenaga membataskan sebahagian kudrat. Namun itu bukan alasan untuk memperlahankan tempo dan aura persembahan Farasu. Ombakan 'headbanging' crowd menambahkan lagi semangat kami.

Sekalung budi dan terima kasih buat penganjur Fat Boy, Tune Talk atas kesudian membawa Farasu ke pentas RTW kali ini. Jutaan penghargaan buat Abang Rom of ROTTW yang mempercayai bakat kreatif, merit dan usaha-usaha gigih kami sepanjang tahun 2015. Cabaran sudah diterima dan disudahi dengan lancar!

Respect & Salutes!
Krew Teknikal Farasu;
  • Rahim Kajai-Jurukamera 1
  • Lie Zaharieman-Jurukamera 2
  • Mat Pen-Krew Teknikal Pentas
  • Auks Nekradamus-Krew Teknikal Pentas
  • Atoi-Pembantu Jurukamera 
All Metal Headbanger
Liverpool Metal Headbanger 

Fidaiyyin
Apai The Mastubator
Shah The Provocator
Nahax The General
Ordil Jay Sven








1 comment:

PAK HARIS said...
This comment has been removed by a blog administrator.