Thursday, August 1, 2013

Pertemuan yang menjadi ruang melepas kemarahan


Hampir sebulan lalu, satu pertemuan tertutup antara Ketua Umum PKR, Dato Seri Anwar Ibrahim dengan semua pimpinan PKR Negeri Sembilan termasuk sayap AMK & Wanita telah diadakan di sebuah hotel utama di Seremban. Pertemuan ini turut disertai oleh semua mantan calon PKR bagi PRU-13.

Pertemuan ini berlangsung pada jam 8.00 malam selepas selesai jamuan malam dan solat Mahgrib. Ia berlangsung dalam masa satu setengah jam sebelum DSAI berangkat ke Shah Alam.

Penulisan ini adalah pandangan peribadi aku dan tidak mewakili organisasi walaupun aku adalah pekerjanya. Ia adalah cetusan rasa daripada suasana pertemuan tersebut yang sepatutnya menjadi ruang perbincangan atau taklimat sesama pimpinan tetapi lebih menjadi ruang melepaskan marah, ketidakpuasan hati dan 'pembantaian watak' terhadap seseorang.

Ini adalah langkah baik yang dibuat oleh Majlis Pimpinan Negeri PKR Negeri Sembilan untuk membawa semua pihak dalam membincang isu penting negeri selepas PRU-13. Ia juga menjadi ruang menggilap semula semangat di kalangan pimpinan yang terkesan akibat kekalahan dalam PRU-13 walaupun ada DUN yang dapat dipertahankan kemenangannya.

Namun begitu, ada individu-individu yang tidak dijemput 'menerjah' masuk tanpa rasa bersalah dan malu menyertai ruang mesyuarat pada malam itu. Lebih 'mengujakan' mereka lah yang lantang bersuara menyatakan ketidakpuasan hati dan rasa marah yang meluap-luap.

Aku tak mahu menyebut namanya di sini cukup sekadar aku menamakan mereka sebagai individu. Mereka berdua adalah orang-orang cabang yang memegang jawatan Timbalan Ketua Cabang di Rasah dan Rembau.

Sebenarnya bukanlah jadi satu kesalahan besar pun mereka hadir dan buat muka tak malu masuk ke pertemuan itu. Akan tetapi cara mereka meluahkan pandangan agak keterlaluan seperti tiada adab dan bersikap seperti orang kurang matang.

Mengapa aku sebut sebagai orang kurang matang? Sebabnya mereka beriya-iya menyalahkan Pengerusi PKR Negeri Sembilan iaitu Dato Kamarul Baharin Abbas sebagai punca kekalahan dalam PRU-13 di negeri ini. Walhal individu ini banyak mendapat salah maklumat dan berperangai politikus yang gemar mentafsir sendiri maklumat salah kemudian menjadi 'hadis' kuat mereka untuk membantai PKR Negeri Sembilan.

Mereka turut mempersoalkan pemilihan calon. Pandangan aku, mereka ini juga orang politik yang bermain politik sudah pasti mengidamkan kuasa. Antara cara mendapat kuasa selain memegang jawatan politik adalah menjadi calon pilihanraya. Mereka juga berminat untuk menjadi calon namun LAYAKKAH mereka ini?

Layakkah individu yang satu ini untuk menduduki Dewan Rakyat kalau ditakdirkan menang pada PRU-13 lepas dengan cara berfikir yang gelojoh dan mengikut emosi semata-mata? Begitu juga individu satu lagi ini layakkah beliau berada dalam Dewan Undangan Negeri jika buta huruf, kurang pengetahuan umum dan bercakap dengan bahasa kasar lagi lintang pukang? 

Ada yang dijemput juga meluahkan rasa ketidakpuasan hati itu ini dalam keadaan yang memperlihatkan kebodohan diri. Aku melihat statusnya zahirnya tidak seiring dengan corak beliau berfikir. Agak memalukan jika ini kualiti beliau setelah dipilih oleh rakyat. Malah perasaan aku itu dirasai sama oleh beberapa pimpinan yang hadir.

Aku bukan pengampu atau pembodek orang politik. Tugas aku jelas sebagai pekerja organisasi yang tidak dibenarkan memegang jawatan politik atas memudahkan urusan pentadbiran yang baik. Tetapi sikap Pengerusi Negeri yang tenang membiarkan para 'pembenci tegar' beliau meluahkan bicara dan pandangan untuk didengar oleh Ketua Umum. Itu gentleman.

Satu lagi yang aku ingin sentuh berkenaan sikap individu yang tidak dijemput ini. Pernah beberapa minggu sebelum pertemuan ini, aku dengan seorang sahabat pernah didatangi oleh individu ini ketika kami sedang menikmati makanan di sebuah restoran. Antara patah ayat yang diungkapkan oleh beliau adalah; Anwar tak betul, perlu ditukar dan disingkirkan..kalau jumpa depan, saya berani maki Anwar...huh, memang berdegar-degar beliau melantunkan ayat-ayat kemarahan di depan kami.

Akan tetapi ketika hadir pertemuan tersebut, beliau mengatakan rela mati demi Anwar Ibrahim. Betapa hiporkitnya manusia yang satu ini. Malah sikap hiporkit dan talam bermuka-muka individu ini berlaku sesama 'team pembenci' Dato Kamarul tanpa disedari oleh mereka yang lain. Aku tak peduli dan tak perlu nak menasihatkan sebab aku bukan penting pada politik mereka.

Secara peribadi, aku melihat pertemuan ini berjaya memperlihatkan sikap mereka yang menentang PKR Negeri Sembilan. Terpulanglah buat semua yang hadir untuk menilai sikap-sikap itu. Perjuangan perlu diteruskan. Yang merajuk dan beriya-iya dalam ruangan maya untuk berundur, diharapkan benar-benar jitu dengan niat itu. Bukan sekadar menjadi 'keyboard warrior' tetapi pendirian politik bercampur-baur tanpa ada ketetapan.

Sekian.



No comments: