Sunday, August 4, 2013

Pembalakan menghalalkan Hutan Simpan Kekal Diceroboh?


Gambar dirakam pada 3 Ogos 2013

Aku kadang-kadang jadi terkeliru dan tak faham dengan dasar kerajaan negeri di Negeri Sembilan tentang pemuliharaan dan pemeliharaan kawasan hutan khususnya yang berstatus Hutan Simpan KEKAL kerana agak banyak juga kawasan hutan yang berstatus sebegitu mudah sahaja diceroboh kerana pembalakan.

Gambar di atas adalah suasana sebuah bukit yang berada dalam kawasan Hutan Simpan KEKAL Johol yang berhampiran dengan Simpanan Inas (ini tanah yang boleh diteroka untuk buka kawasan baru) dan Hutan Simpan Kekal Inas. Gambar ini diambil pada 3 Ogos 2013 lalu. 

Manakala gambar di bawah ini adalah suasana kawasan bukit yang sama yang telah dirakam pada 21 Mac 2013.

Sebenarnya kejadian 'penerokaan' kawasan hutan simpan kekal telah berlaku sebelum itu di Inas berhampiran dengan sempadan Daerah Rembau-Kuala Pilah pada Ogos & September 2009 lalu. Ia melibatkan kawasan yang luas dan sangat memelikkan kerana penebangan hutan tersebut terang-terangan berlaku dalam kawasan yang terdapat papan tanda Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan dan memaparkan larangan pencerobohan hutan termasuk pembalakan!

Kejadian itu telah dilaporkan oleh akhbar Kosmo! pada bulan September 2009 lalu. Namun sangat mengecewakan apabila Menteri Besar NS, Mohamad Hasan menyebut kerja-kerja penerokaan itu dilakukan oleh Orang Asli! Lebih mengecewakan individu-individu yang terlibat dalam penebangan kayu-kayu balak tidak pula didakwa. 


Gambar dirakam pada 21 Mac 2013

Persoalannya, apakah ada penglibatan secara langsung jabatan berkaitan dengan kegiatan pembalakan ini?

No comments: