Tuesday, February 16, 2010

Antara Kejujuran, Parasit, Oportunis & Syok Sendiri dalam persahabatan

Nukilan Dinihari

Dalam perhubungan persahabatan, pelbagai kelakuan dan perangai yang muncul. Apabila persefahaman dan timbang rasa dicapai-sepakati, ada baik buruk-kurang lebih-kelebihan kelemahan akan diterima serta diimbangi sebaik mungkin untuk mengukuhkan jalinan perhubungan.

Berbeza dengan cinta yang memerlukan paduan tiga perkara iaitu kepercayaan, timbang rasa & persefahaman...persahabatan itu perlu wujud dengan paduan perkara seperti kepercayaan, kesetiaan, kejujuran, persefahaman dan timbang rasa yang mendalam.

Pedulikan semua yang aku sebut di atas, aku yakin semua arif akan perkara-perkara dalam menjaga persahabatan.

Terdetik beberapa pengalaman lampau dalam beberapa hari ini berkaitan persahabatan. Secara jujurnya, aku tak punya sahabat setia yang ramai (yang punya kejujuran, kesetiaan) dan boleh dihitung dengan jari.

Parasit
Dulu, ada seorang yang pernah menjadi sahabat aku, namun aku putuskan ikatan kerana sikapnya yang menikam dari belakang. Aku melabel dia sebagai parasit. Pertemuan awal dia perkenalkan diri sebagai seorang pengikut muzik metal tempatan dan berminat nak ikut lebih lanjut berkenaan penganjuran gig metal yang sememangnya ketika itu aku aktif anjurkan di Nilai.

Daripada seorang yang tak tau buat apa-apa berkaitan penganjuran gig, secara perlahan-lahan dia meresap cara-cara aku bekerja...bijak...positif...tetapi bila dah pandai tikam sahabat sendiri..ada niat mahu glamour..bukan berniat ikhlas nak majukan scene muzik. Syukur juga Tuhan telah menunjukkan jalan keluar kepada aku-gig terakhir kena raid dengan polis atas alasan black metal...secara perlahan selepas itu, terlihatlah kelakuan dan sikap sebenarnya selama bersama aku..aku hilang sabar bila segala hal-hal berkaitan hasil-hasil kreatif aku bersama band aku cuba diubah-ubah mengikut kehendak dia. Segala yang diubah dan cadangannya agak menjangkalkan aku apatah lagi muzik band aku...jalan terbaik parasit ini harus dicantas daripada terus melekap di jasad persahabatan.

Oportunis
Ini agak ramai sepanjang ingatan aku...tak perlu ulas panjang-ada yang awalnya berniat ikhlas kononnya sekadar bantu tetapi bila bintang itu tiba-tiba malap sinarannya, malaun-malaun ini segera beralih arah tetapi bermain selamat kononnya nak jaga ikatan persahabatan...dan tatkala bintang itu kembali menyinarkan cahayanya, malaun-malaun ini cuba mengembalikan ikatan 'bahagia' masa lampau....sekarang ini juga, ada gerak-gerak tu sedang kembali menyapa...namun kembalinya semula, aku dah cukup bersedia & meninggikan syak wasangka serta sentiasa berhati-hati.

SS...syok sendiri
Kelompok ni taklah ramai..boleh dihitung dengan jari...masih syok sendiri dan mengekal status-quo mereka sejak dari zaman sekolah...tiada perubahan sikap walaupun berlaku perubahan usia, saiz badan, jenis pakaian dan segala bulu kian panjang memenuhi badan!

Ini jenis lali, bak kata orang Noghori sembilan...leter cerabih mak bapak tak lut! Mungkin sahabat-sahabat jenis ini masih bermentaliti seperti remaja 18-21 tahun. Ada yang masih bergantung dengan mak bapak walaupun usia dah menjejak tiga (3) dekad...boleh bergantung tapi takde perubahan...macam budak yang masih sekolah pulak....

Ada yang masih SS nak menjadi hero muzik, tapi mendap fikiran nak meningkatkan skill dan kefahaman muzik....masih ego bercakap hal-hal muzik tanpa diri itu berusaha untuk menjadi mahir...masih bangga ada segala peralatan muzik beribu ringgit tapi tak manfaat untuk tingkatkan kemahiran...tatkala masalah datang-segala peralatan ini DILUPAKAN, skill jadi tumpul dan terus tak praktis...mungkin dijual atau dipatah-riukkan sebab marah....takde soul of music pada peralatan-peralatan tu....sayang....aku letih nak bercakap, nak bagi semangat sebab dah lebih 10 tahun diulangnya PERANGAI yang sama....last sekali, kata hati aku-"Lantaklah kau,suka hatilah kau,aku dah jauh ke depan tak masa nak terhegeh-hegeh...letih melayan perangai kau...."

Itulah beberapa perkara yang terdetik menganggu seketika fikiran aku beberapa hari ni....

"Allah swt tidak akan mengubah hidup seseorang andainya orang itu tidak mahu mengubah hidupnya"

No comments: