Tuesday, June 28, 2016

Evolusi Metal Malaysia: Sejarah Awal (Bahagian Sarawak)

Nota Pedoman:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Penulisan sejarah muzik metal untuk tajuk ini akan mengambil kira tahap relevan dari sudut penghasilan karya dan penglibatan aktif dalam persembahan disamping impak jangka masa panjang terhadap evolusi muzik metal Malaysia. Penulisan ini tidak sesekali bertujuan menafikan kewujudan band-band metal tetapi jika ia tidak relevan dalam ciri-ciri yang dinyatakan maka ia sekadar dicatat tetapi tidak akan dilanjutkan dengan penulisan secara khusus. Tumpuan khusus lebih lanjut dan terperinci hanya merujuk kepada band-band yang ada kesinambungan dalam sumbangan buat persejarahan seni kreatif muzik metal. Penyataan ini penting supaya pembaca tidak tersalah maksud kepada tujuan penulisan ilmiah ini. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ledakan awal muzik metal Malaysia juga melanda di Sarawak. Ia nampak seiring dengan kemunculan band-band awal akhir dekad 1980an. Perkembangan muzik metal bahagian Borneo ini bermula di Sarawak kemudian Sabah. 

Sarawak menjadi pangkalan penting kepada muzik metal negara. Kuching, Sibu dan Matu merupakan kawasan utama yang menjadi kemunculan awal band-band metal di sini.  Genre death, black dan grindcore menjadi 'kiblat' metal bagi band-band metal Sarawak.

Sarawak sebenarnya cukup terkenal dalam melahirkan ramai pemuzik dan penggiat seni dalam industri muzik tanahair. Ini termasuklah dalam scene muzik metal. Sebagaimana di Semenanjung, keunikan metal di Sarawak dipengaruhi oleh faktor demografi tempatan yang mencorak kreativiti karya dan penulisan lirik. 

Dua label yang cukup sinonim yang menjadi pemacu perkembangan muzik metal Sarawak iaitu Sarawak Metal Force (SMF) yang diasaskan pada tahun 1999. Kemudian Eastern Voice Production (EVP) yang wujud sekitar tahun 2009. 

Kemunculan Awal-1989
Walaupun jauh terpisah dengan Semenanjung oleh Laut China Selatan, namun cetusan awal band-band metal awal di Sarawak tetap seiring dengan situasi ketika itu di Semenanjung. 

Kemunculan awal itu dicatatkan dengan beberapa band death metal ditubuhkan yang berpusat di Kuching pada tahun 1987-1989 iaitu;
1. Senseless
2. Ungodly Death (1987)
3. Immortal (kemudian bertukar nama kepada Mentally Murdered)
4. Psychodeath (kemudian bertukar nama kepada Sputum).

1990-1994
Dalam era 1990-1994 ini telah muncul lagi band-band dari Kuching, Matu dan Sibu. Agak unik bagi kemunculan band-band metal dari Matu. Kawasan ini merupakan 'Melanau Land' yang merangkumi Daro, Dalat, Jamoreng, Matu, Mukah, Balingian dan Tellian. Wilayah ini berada jauh di kawasan luar bandar sebagaimana Kuching dan Sibu. Perjalanan dari Sibu ke Matu atau ke Mukah mengambil masa lebih dua jam. Band-band yang muncul dari Matu adalah band yang dianggotai majoriti kaum Melanau.

Antara band-band yang muncul dan diasaskan pada era ini adalah;
1. Block Head (Kuching, 1990)
2. Vormit (Kuching, 1991)

3. Apostasy (Kuching, 1992)
4. Larrong (Matu, 1992)
5. Kremation (Sibu, 1992)
6. Butcherer (Matu, 1994)
7. Lost Infidel (?)
8. Unitisheim (?)


Selepas kemunculan Larrong dan Butcherer, era millenium menyaksikan muncul band-band metal dari Matu yang cenderung membawa genre black death dan black metal. Larrong sendiri merupakan band eastern black metal pertama dari Sarawak. Isu ini akan dibincangkan dalam penulisan seterusnya.

1998-1999
Pasti akan bertanya mengapa tidak ada catatan bagi era 1995-1997? Saya sendiri masih meneliti jika ada kewujudan band-band ketika era tersebut. Namun tidak ditemui. Mungkin jika ada maklumat baru ia akan dibawa ke penulisan seterusnya.

Dalam era 1998-1999 ini, tercatat kemunculan tiga band iaitu;
1. Immolate (Matu, 1998)
2. Saktism (Sarikei, 1998)
3. Shadow (Daro, 1999)


Material Awal
Senseless adalah band death metal awal Sarawak yang mengeluar material iaitu Demo 'Terminal of Death' pada tahun 1990. Immortal (nama asal Metally Murdered)(1) pada tahun yang sama juga menghasilkan demo pertama, 'Avenger of Blood'. Walaupun diasaskan awal tahun 1987, Ungodly Death tampil dengan demo pertama pada tahun 1992 iaitu 'Lost Nation' (2).

Demo-demo awal lain yang muncul adalah;
1. Vormit-'Blossom in Putrid', 1991
2. Sputum-'Sputum Demo', 1992
3. Block Head-'Suffocated Heathen', 1992?

4. Larrong-'Curse of Devastation', 1993
5. Mentally Murdered-'New World Sickness', 1995
6. Apostasy-'Endless Infidelity', 1995 

Penghasilan material pro-recording khususnya album pada peringkat awal ini di Sarawak adalah dari Senseless dan Kremation. Pencarian maklumat yang dibuat melalui media online, hanya Senseless dan Kremation merupakan band metal Sarawak yang muncul dengan album penuh semasa era 1990an.

Senseless tampil dengan dua album studio iaitu 'Epidemic Mentality Equilibrium' terbitan tahun 1994 dan 'Fantasy of My Own' (1996).

Kremation (gambar kiri) pula menghasilkan sebuah mini album (EP) iaitu 'Reborn' terbitan tahun 1999. Setahun kemudian iaitu pada tahun 2000, sebuah album diterbitkan oleh Kremation, 'To The End, Head Hunter Revenge'. 

Tahun 2011, Kremation ada menghasilkan sebuah promo, 'Let Them and Fear' yang menampilkan dua track. Promo ini diterbitkan dan diedarkan oleh Eastern Voice Production (3).

Menjelang era millennium, sepanjang lima tahun pertama iaitu antara tahun 2000-2005 telah muncul banyak band dari pelbagai genre di serata Sarawak. Perkembangan seterusnya ini akan dibincangkan dalam catatan akan datang.

Rujukan:
(1) maklumat terus dari Sdr. Winston Churchill, pengasas Immortal/Mentally Murdered.
(2) http://sarawakmetalforce.blogspot.my/2010/03/ungodly-death-biography.html
(3) http://sarawakmetalforce.blogspot.my/2011/10/kremation-let-them-hate-and-fear.html
(4) Othman Yusof, pengasas & pemilik Eastern Voice Production (EVP)




1 comment:

Unknown said...

Terbaik lah artikel ni. ..