Monday, June 24, 2013

Gig Reaping Death-Volume One: Review Ringkas


Agak lama juga Farasu tidak mendapat peluang membuat persembahan di dalam ibukota Kuala Lumpur. Kali terakhir kami membuat persembahan di tengah-tengah bandaraya ini (spesifik di Bukit Bintang) adalah pada tahun 2005 dulu di Donington Pub, Jalan Sultan Ismail. 

Sabtu kelmarin (22 Jun 2013) kami diberi peluang untuk tampil dalam gig 'Reaping Death-volume one' yang berlangsung di Alt HQ Fahrenheit 88, Jalan Bukit Bintang, KL. Ada sembilan band metal yang terlibat membuat persembahan pada hari itu.

Kami tiba di venue gig sekitar jam 7.30 malam gara-gara kesesakan lalu-lintas di sepanjang jalan utama di Bukit Bintang. Secara peribadi, aku kali pertama jejak kaki di pusat membeli-belah Fahrenheit. Agak padat kawasan tersebut dengan orang ramai termasuklah pelancong-pelancong Arab yang dilihat 'menguasai' wilayah suka-ria ini. Syukur juga Himpunan Blackout 505 di Padang Merbok tidak dilanda gelombang ala-Bersih dan laluan keluar masuk ke KL lancar dan tidak ada sebarang sekatan oleh pihak polis.

Jutaan terima kasih buat penganjur iaitu ALT HQ yang sudi menjemput Farasu untuk turut sama menghuru-harakan pentas persembahan. Lokasi gig dikira strategik dan menarik kerana ia benar-benar terletak di kawasan suka-ria utama KL di Bukit Bintang. Mengapa aku menyebut kawasan suka-ria? Kawasan ini mempunyai pelbagai perkara suka-ria dari segi pusat membeli-belah, tempat makan-minum, hotel bajet yang pelbagai warna, pusat urut dan pelacuran, tempat melepak dan berpeleseran termasuklah venue gig ini!

Venue gig memang sesuai sangat untuk penganjuran gig. Kalau maksima kapisiti boleh memuatkan 200 orang sampai belakang dinding! Ada pentas yang aku kira selesa dari segi kapisiti dan ketinggian. Kegarangan dan 'kegelapan' venue sudah sesuai untuk gig metal!

Persembahan
Ikhlas bicara aku hanya menonton persembahan beberapa band sahaja iaitu Incries, Imperial dan Goresluts. Selebihnya tak berkesempatan dan tak dapatlah aku nak ulas persembahan mereka.

Incries
Sound amp kedua-dua gitaris band ini agak maksimum gain sehingga menenggelamkan sound drum. Ini agak sedikit mencacatkan keseimbangan muzik secara keseluruhan. Akan tetapi lagu-lagu mereka agak bagus dan agresif. Konsep melodic death Incries ada bau-bau Dark Tranquility dan Inflames. Aku suka melihat sikap vokalis Incries yang melontarkan suara dengan penuh perasaan walaupun lepas habis menyanyi beliau seorang yang cool. Sesuailah dengan jiwa muda dan konsep muzik mereka. 

Imperial
Ini adalah kali kedua aku mendengar dan menonton persembahan Imperial. Kali pertama aku dengar dan lihat semasa gig di Penny Lane Studio. 

Masalah sama turut dilalui oleh band ini apabila sound kedua-dua gitaris maksimum gain! Ia telah menenggelamkan sound drum secara keseluruhan. Hanya bunyi cymbals dan ketukan drum sahaja yang dapat didengar. Aku berpendapat sound keyboard juga berada paras maksimum gain kerana agak terkedepan bunyinya.

Imperial menampilkan konsep melodic black metal. Boleh tahan jugalah lagu-lagu Imperial yang melodic panjang dengan banyak part penceritaan. Ia ibarat penceritaan peperangan dunia kegelapan yang bermula dengan 'turunnya dewata dan jin' dari langit menuju ke dunia. Kemudian peperangan itu menjadi epik kegelapan di permukaan bumi. 

Goresluts
Band ini aku anggap sangat agresif dan macam melantun-lantun dengan aksi-aksi pentas mereka. Muzik Goresluts ini boleh dikira sebagai asimilasi grindcore, death dan emo.kakakakkaka...ini takrifan ikut pendengaran aku je...

Crowd layan habis persembahan Goresluts sampai ada respon daripada seorang crowd-sudah terpancut sudah terpancut...kakakakakakkakaka.





Farasu
Kami tidak mengambil masa yang lama untuk 'balancing sound'. Selesai sahaja aku setup drum, kami terus membuka persembahan dengan lagu 'Keris Songsang'. Lagu kedua 'Bisikan Suara Halus' telah membuatkan crowd menghuru-harakan pentas. Itu agak melantun perasaan melihat crowd 'kesasauan' beraksi di pentas...kakakakkakaka.

Kami seterusnya mengalunkan 'Tangisan Malam' yang mendapat sambutan crowd. Nampaknya lagu ini sudah menjadi pilihan utama crowd. Vokal Farasu, Shah Zaini menjalankan tugasnya dengan baik sekali. Interaksinya dengan crowd begitu menyakinkan sampai terus menerus menghuru-harakan pentas dan terus terbaring!

Persembahan menghuru-harakan pentas diakhiri dengan sebuah lagu cover Dio-'Holy Diver'.Crowd menyanyikan bersama lagu ini. 

Tamat sahaja lagu terakhir, Shah Zaini terus dikerumuni crowd untuk bergambar. Persembahan kali ini adalah kali pertama kami tampil dengan uniform dan background rasmi Farasu.

Penutup

Aku secara jujur melihat venue ini sangat strategik dan menarik. Cuma buat penganjur, aku meletakkan harapan untuk penganjuran gig seterusnya wajar ada promosi-promosi meluas. Walaupun ia merupakan gig skala kecil tetapi itu bukan suatu penghalang menjadikan ia sebuah gig yang mampu menghadirkan ramai crowd. Biar kecil tetapi ia merupakan gig yang happening lagi berkualiti.

Jika pihak penganjur mempunyai modal yang besar, jangan persia-siakan modal itu tanpa mendapat pulangan   samada kepada penganjur itu sendiri, band-band terlibat dan crowd yang hadir. 




Wednesday, June 19, 2013

Mengangkat Daerah Rembau sebagai Pusat Kebudayaan Negeri Sembilan

Aku sebagai anak jati Negeri Sembilan sememangnya bangga dengan Adat Perpatih dan warisan budaya yang dimiliki oleh negeri ini. Cuma yang menyedihkan dan mengecewakan aku adalah;
  1. pandangan negatif orang-orang luar tentang Adat Perpatih kerana kurang memahami atau tiada pengetahuan tentang adat ini.
  2. kegagalan Kerajaan Negeri Sembilan memperkenalkan kebudayaan & adat-istiadat serta persejarahan Negeri Sembilan secara agresif, produktif dan progresif.
  3. kegagalan Exco Kerajaan Negeri yang memegang portfolio berkenaan adat-istiadat, kebudayaan dan pelancongan dalam memajukan sektor pelancongan yang pelbagai daripada kebudayaan Adat Perpatih.
Apakah peranan Muzium Budaya dan Jabatan Muzium Negeri Sembilan dalam memperkasakan warisan-warisan persejarahan negeri ini?

Aku secara peribadi tidak nampak satu usaha yang progresif daripada kedua-dua pihak ini. Mungkin kebetulan aku ini adalah pekerja kepada PKR Negeri Sembilan akan dilihat semacam cuba hendak memperlekehkan kerajaan negeri yang kebetulan telah ditadbir oleh BN sejak 1957 lagi.

Itu bukanlah tujuan utamanya tetapi ingin mengetengahkan satu titik kelembapan tindakan oleh Kerajaan Negeri Sembilan yang sepatutnya sejak Tahun Melawat Malaysia 1990 dulu telah ada pelan strategik yang membolehkan industri pelancongan negeri ini lebih berkembang jauh dan tidak hanya berharap selamanya kepada Pantai Peranginan Telok Kemang sebagai modal pelancongan negeri!

Muzium Budaya dan Jabatan Muzium negeri termasuk Exco yang berkaitan dengan bidang ini wajar meneroka dan mengetengahkan sumber-sumber baru yang berkaitan dengan persejarahan negeri. Usaha itu juga mampu diperolehi daripada kajian-kajian yang dijalankan oleh secara persendirian dari mana-mana individu. Jangan ada sikap menghalang atau menafikan usaha-usaha tersebut semata-mata ia tidak dijalankan secara bersama dengan jabatan terbabit.

Warisan senibina Negeri Sembilan
Aku menyentuh perkara ini secara umum. Salah satu kelebihan senibina negeri adalah Rumah Negeri Sembilan. Ia merupakan antara warisan senibina lama rumah Melayu di Nusantara yang tersendiri. Ramai yang terkeliru bahawa Rumah Negeri Sembilan sama dengan Rumah Minangkabau. Sebenarnya ada banyak perbezaan yang menjadi ciri-ciri istimewa pada kedua-dua senibina ini.


Contoh Rumah Minangkabau
Rumah Negeri Sembilan mengambil rekabentuk bumbung panjang berbentuk tanduk kerbau Minangkabau akan tetapi ia tidak begitu tinggi menjulang sebahagaimana Rumah Minangkabau. Saiz dan ruang Rumah Negeri Sembilan sedikit kecil dan mempunyai 3-4 set bahagian iaitu serambi, ibu rumah, bahagian tengah dan dapur. Serambi Rumah Negeri Sembilan memanjang mengikut keluasan rumah yang melintang di bahagian hadapan rumah.

Contoh Rumah Negeri Sembilan

Daerah Rembau dan Kuala Pilah masih memiliki banyak binaan Rumah Negeri Sembilan yang dipercayai ada  berumur ratusan tahun. Dalam Daerah Seremban pula rumah jenis ini masih terdapat di kawasan Pantai-Lenggeng, Rantau dan Labu. Manakala di Daerah Port Dickson boleh didapati di kawasan Linggi. Daerah Tampin, Jelebu dan Jempol juga masih ada binaan Rumah Negeri Sembilan tetapi tidak begitu banyak sebagaimana di rembau dan Kuala Pilah.

Jika ke Rembau dan agak rajin untuk menjelajah di kampung-kampung yang terdapat dalam semua mukim, anda akan dapat melihat banyak senibina Rumah Negeri Sembilan. Namun begitu agak mengecewakan kerana kebanyakan rumah tersebut tidak berpenghuni dan tidak dijaga dengan baik. Hanya yang berpenghuni sahaja yang masih elok rupa bentuknya. Ada kebanyakannya juga telah melalui perubahan rekabentuk kerana proses ubah-suai mengikut keperluan penghuni sekarang.

Seandainya situasi ini berterusan, besar kemungkinan warisan senibina Rumah Negeri Sembilan akan lupus atau hilang keaslian rekabentuknya kesan proses ubahsuai semasa. Kerajaan Negeri Sembilan sepatutnya kreatif dan ada inisiatif seperti Kerajaan Negeri Melaka yang memelihara dan memulihara senibina Rumah Melaka sebagai warisan negeri.

Aku yakin ramai yang masih tidak faham dan terkeliru bahawa Negeri Sembilan mempunyai dialek atau loghat tersendiri iaitu 'Loghat Negeri Sembilan' dan ia tidak sama dengan dialek Minang. Loghat Negeri Sembilan merupakan asimilasi atau campuran dialek Minang dengan dialek-dialek tempatan samada dialek Orang Asli atau puak-puak Melayu lain seperti Jawa, Bugis, Jambi atau Melayu Riau.

Inilah keistimewaan yang tersendiri dimiliki oleh Negeri Sembilan melalui loghat, budaya, senibina dan adat-istiadatnya. Namun ia masih gagal dieksploit dan diperkenalkan secara progresif oleh kerajaan negeri. Mana silapnya???







Wednesday, June 12, 2013

Lagu Sahabat-Najwa Latif & Ajari Ku-Anuar Zain: kualiti bunyi lagu & drum




Aku sebenarnya bukanlah tidak mendengar langsung lagu-lagu mainstream khususnya lagu berbahasa Melayu yang tersiar dalam radio. Itu naluri biasa jika anda mempunyai penghayatan ke atas sesuatu karya untuk mendengar hasil dan sentuhan seninya. Elakkan bersikap totok atau berpegang pada sesuatu jenis muzik sahaja. Ia tidak akan mengembangkan pengetahuan ilmiah anda tentang muzik.

Aku pun bukanlah peminat Anuar Zain atau Najwa Latif tetapi aku meminati lagu-lagu tertentu berdasarkan kualiti bunyi dan kelainan kreatif yang digarap dalam lagu.

Ajari Aku-Anuar Zain
Lagu Ajari Aku telah menampilkan kelainan bunyi (sound) daripada sound kebiasaan lagu-lagu artis di Malaysia. Aku pasti berdasarkan pendengaran, lagu ini bukan hasil rakaman di negara ini. Jika tidak silap lagu ini dirakam di Indonesia. Perkara harus diakui bahawa kualiti rakaman muzik di negara jiran itu lebih baik berbanding di negara ini. Aku masih punya keyakinan bahawa studio-studio rakaman di sini masih mampu menghasilkan sesuatu yang terbaik cuma tak pasti mengapa ia tidak begitu menjadi?!

Serius aku memang tidak suka dengan lenggok nyanyian Anuar Zain terdahulu ibarat seperti membaca quran yang terlebih harakat dan terlebih denggung. Akan tetapi untuk lagu ini, ia adalah sesuatu yang berbeza. Tidak ada lenggok sebegitu. Ia kelihatan lebih matang dan cool!

Paling aku suka adalah sound drum. Marching drumming menjelma sejurus masuk rangkap kedua lirik. Ia seiring dengan mood lagu yang berkisahkan semangat. Marching itu tidak terlalu panjang tetapi cukup membuat pendengar mengikut mood lagu yang sedang menguja semangat liriknya. Sound pedal drum, hi-hat, rolling tom dan libasan tone cymbal jelas kedengaran dan diadun dengan baik tanpa mengganggu kelancaran mood menaik lagu!

Kepelbagaian bunyi peralatan muzik dalam rangkap chorus telah memberi gambaran perubahan arah muzik Anuar Zain. Ia telah berada dalam kelas tersendiri.

Sahabat-Najwa Latif & Syamkamarul feat Sleeq
Kalau ada yang kata tak metal sebab suka lagu ini, aku tak peduli. Ini sebuah lagu yang baik dari segi sound. Kejelasan yang baik pada semua bahagian muziknya bermula daripada sound gitar akustik, drum roll, bass dan nyanyian.

Lagu Sahabat juga boleh dikatakan berjaya melarikan diri daripada kebiasaan muzik mainstream. Nampak mood independent dalamnya.

Aku sangat suka sound drumnya. Cukup 'lemak' dan 'melekat' seiring dengan sound bass. Paling ketara adalah sound tom, snare dan pedal semasa part rolling sangat jelas tone yang terhasil. Malahan part libasan cymbals tak terlalu banyak sekadar muncul tiap-tiap penghujung bar drum riff.

Sahabat adalah lagu yang mudah tetapi mempunyai sound yang baik. Sesuai dengan mood lagu yang mengambarkan suasana ceria dan muda. Kalau boleh aku pun nak sound drum macam ini untuk rakaman lagu Farasu iaitu jelas bunyi yang terhasil!

Lima tahun sebagai SUK & Ketololan Politik

Tanggal 2 Jun 2013 lepas genaplah lima tahun aku bertugas sebagai Setiausaha Kerja (SUK) Parti Keadilan Rakyat Negeri Sembilan. Aku juga adalah SUK Keadilan Negeri Sembilan yang paling lama memegang jawatan ini berbanding penjawat-penjawat sebelum aku.

Selama lima tahun ini (yang sebenarnya adalah jangka masa pendek dalam dunia politik), aku telah memahami, mempelajari dan mendalami pelbagai pengalaman, ragam, kelakuan dan gerakan pertubuhan siasah yang bernama Parti Keadilan Rakyat ini. 

Itu pun masih ada penjawat jawatan politik dalam parti masih menggangap jawatan aku ini seperti kerani pejabat. Skop pemikiran mereka ini bahawa SUK itu harus berada di pejabat dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang, umpama penunggu penting Pejabat Perhubungan Negeri. Malah pernah berlaku mereka mengadu bahawa pejabat sentiasa bertutup (ini termasuklah yang bergelar YB yang pada aku agak tolol memahami peranan & tugas SUK). 

Aku agak langkah kanan (rahmat Ilahi) kerana peranan aku bukan sahaja di Negeri Sembilan tetapi turut terlibat dengan Jawatankuasa Pilihanraya Pusat (JPRP) dan Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) di Ibu Pejabat PKR Pusat yang mendapat kepercayaan boss aku di Negeri Sembilan iaitu Setiausaha Keadilan Negeri Sembilan. Kadangkala ada masa-masa tertentu peranan aku diperlukan di pusat, maka aku perlu berada di ibupejabat pusat tetapi urusan peringkat negeri tetap berada dalam tanggungjawab aku. Penglibatan aku di pusat hanya bertumpu kepada analisa data sahaja dan tidak lebih daripada itu.

Mungkin ada orang-orang politik dalam parti masih kabur bahawa SUK ini adalah pegawai pentadbir organisasi yang berperanan membantu dan menjalankan urusan-urusan pentadbiran parti yang dipikul oleh Setiausaha Negeri. Oleh sebab itu, pihak Sekreteriat Ibu Pejabat PKR Pusat telah menetapkan bahawa semua SUK tidak boleh memegang sebarang jawatan politik. Namun begitu, kami tidak dihalang untuk mengikuti dan terlibat secara tidak langsung (belakang tabir) hal-hal politik organisasi.

Ketololan Politik
Jika aku tidak tertakdir menjadi SUK Keadilan NS, barangkali pemahaman aku tentang politik tidak berkembang dan sekadar melihat lahiriah politik semata-mata. 

Bukan bermakna setelah menjadi sebahagian daripada tulang belakang organisasi, pemikiran politik itu menjadi taksub atau terperap dengan sesuatu konsep politik. Aku bersikap terbuka dalam menerima pandangan tetapi jika pandangan itu agak tolol dan tidak boleh menghasilkan pertimbangan pro-kontra, itu pasti akan aku tolak!

Perkara pasti, dalam organisasi ini masih ada pelbagai corak pemikiran para anggota parti. Maaf cakap taraf pemikiran yang paling teruk walaupun di kalangan ini ada yang memegang jawatan politik adalah jenis tolol politik. Mereka ini pada aku mempunyai sikap seperti pengikut-pengikut tegar Umno yang tidak suka membuat pertimbangan PRO & KONTRA sesuatu isu, kejadian atau perkara politik yang terjadi dalam parti.

Sikap ketara mereka adalah mudah membuat tanggapan sendiri, kemudian menyampai perkara yang tidak benar atau tidak cukup pertimbangan dan kemudian menjadi pentaksub politik tanpa menyedari ketololan yang mereka lakukan itu. Jika pandangan mereka itu tidak dipersetujui samada pimpinan atau anggota lain, mereka mudah menjadi seteru atau musuh dek kerana ketololan itu. Mereka kemudiannya bertukar menjadi penentang tegar pimpinan atau menjadi blok kiri dalam organisasi.

Sikap mereka itu telah dieksploits oleh para POPULIST & OPURTUNIS dalam parti yang juga mencari ruang kedudukan dalam organisasi.

Semua parti politik termasuk PAS sekali pun terjadi perkara sebegini. Jangan menafikan hal ini kerana jika ia dinafikan itu bermaksud individu itu belum cukup masak ilmiahnya tentang dunia siasah. Aku tak rasa malu atau tersinggung jika orang luar atau rakan-rakan menyebut hal-hal politiking yang berlaku dalam Keadilan. Itu lumrah siasah yang memang berlaku dan wujud.

Sekian.